C++: Struktura programu
Oto najprostszy przykład programu w C++. Jak można się domyślić, wypisze on na ekran tekst: Program w C++ wita !
// prosty przykład programu w C++ #include <iostream> using namespace std; int main() { cout << "Program w C++ wita !" << endl; return 0; }
A teraz kilka słów wyjaśnienia co oznaczają poszczególne linijki programu.
3. Na samej górze programu odnajdziemy dyrektywy preprocesora. Mogą się one znaleźć w praktycznie dowolnym miejscu programu. Rozpoczynają się one od symbolu #. Najczęściej wykorzystywaną dyrektywą jest #include. W naszym przykładzie plik nagłówkowy iostream definiuje tzw. strumienie wejścia/wyjścia konsoli (ang. input output streams).
4. Std jest to tak zwana przestrzeń nazw. Using namespace jest poinformowaniem kompilatora o chęci skorzystania z danej przestrzeni nazw. Gdybyśmy w tym miejscu nie umieścili tej dyrektywy, w miejscu każdego wystąpienia instrukcji cout musielibyśmy zapisać std:cout, by poinformować kompilator, iż ta instrukcja należy właśnie do przestrzeni nazw std.
6. Main() – jak sama nazwa wskazuje jest główną funkcją naszego programu. Program rozpoczyna swoje działanie właśnie od niej. Program w C++ musi więc ją zawierać. Int, zapisany bezpośrednio przed nazwą naszej funkcji mówi o tym, iż wynikiem jej działania będzie zwrócenie wartości będącej liczbą całkowitą.
7. Nawias klamrowy rozpoczynający blok instrukcji, które zawiera funkcja main.
8. Cout jest instrukcją wypisania czegoś na ekran, jest to tak zwany strumień wyjściowy. Samo słówko cout oznacza console output. Przeciwnym poleceniem, wczytującym coś z klawiatury jest cin (console input). << jest operatorem przesłania danych do strumienia. Endl – oznacza przejście do nowej linii (end line). Manipularor endl możemy zastąpić poprzez użycie wewnątrz tekstu, czyli pomiędzy cudzysłowiami \n. Np. „Pierwsza linijka\nDruga linijka”
9. Wartość zwracana przez funkcję main przy jej zakończeniu.
10. Zamknięcie klamry z punktu 7., a tym samym zakończenie bloku instrukcji funkcji main.
Na samej górze znajduje się jeszcze linijka rozpoczynająca się od symbolu //.
Jest to tak zwany komentarz, czyli element programu pomijany przez kompilator, w którym możemy zawrzeć informacje, takie jak krótkie wyjaśnienia działania danego fragmentu programu, opis zmiennych czy jak w tym przypadku, krótką informację o autorze i opis programu.